Tehtävä 1

Määritellään etäisyysfunktio, jolla on kaksi argumenttia, nimittäin kummankin paikan koordinaattipari:

In[1]:=

ratk6_1.gif

In[2]:=

ratk6_2.gif

In[4]:=

ratk6_3.gif

Out[4]=

ratk6_4.gif

In[5]:=

ratk6_5.gif

Out[5]=

ratk6_6.gif

Etäisyys navalta navalle:

In[6]:=

ratk6_7.gif

Out[6]=

ratk6_8.gif

Tehtävä 2

Kyseisen normaalijakauman kertymäfunktio:

In[7]:=

ratk6_9.gif

Out[7]=

ratk6_10.gif

Todennäköisyydet prosenteissa:

In[8]:=

ratk6_11.gif

Out[8]=

ratk6_12.gif

In[9]:=

ratk6_13.gif

Out[9]=

ratk6_14.gif

Tehtävä 3

Talletetaan yhtälöt (huomaa yhtälön yhtäläisyysmerkit!):

In[10]:=

ratk6_15.gif

Out[10]=

ratk6_16.gif

Tähän voitaisiin käyttää Eliminate-komentoa suoraankin, mutta koska se toimii polynomeille paremmin kuin trigonometrisille funktioille, muunnetaan yhtälöryhmää:

In[11]:=

ratk6_17.gif

Out[11]=

ratk6_18.gif

Uudet apumuuttujat toteuttavat yhtälöt

In[12]:=

ratk6_19.gif

Out[12]=

ratk6_20.gif

jolloin on kaikkiaan viisi yhtälöä, joista on eliminoitava u1, u2, v1 ja v2:

In[13]:=

ratk6_21.gif

Out[13]=

ratk6_22.gif

In[14]:=

ratk6_23.gif

Out[14]=

ratk6_24.gif

Tehtävä 4

Mathematica laskee periaatteessa kaiken kompleksialueella, joten reaali- ja imaginaariosia ei tarvitse käsitellä erikseen.

In[15]:=

ratk6_25.gif

Out[15]=

ratk6_26.gif

Tehtävä 5

Yhtälön ratkaiseminen tuottaa juuret hieman erikoisessa muodossa, mutta funktiolla ComplexExpand nämä saadaan haluttuun muotoon:

In[16]:=

ratk6_27.gif

Out[16]=

ratk6_28.gif

In[17]:=

ratk6_29.gif

Out[17]=

ratk6_30.gif

In[18]:=

ratk6_31.gif

Out[18]=

ratk6_32.gif

Itseisarvot:

In[19]:=

ratk6_33.gif

Out[19]=

ratk6_34.gif

In[20]:=

ratk6_35.gif

Out[20]=

ratk6_36.gif

Juuret sijaitsevat siis origokeskisellä yksikköympyrällä.

Napakulmia laskettaessa saadaan varsin kummallisia virheilmoituksia, mutta tulos on oikea:

In[21]:=

ratk6_37.gif

ratk6_38.gif

ratk6_39.gif

ratk6_40.gif

ratk6_41.gif

Out[21]=

ratk6_42.gif

Tehtävä 6

In[22]:=

ratk6_43.gif

Out[22]=

ratk6_44.gif

In[23]:=

ratk6_45.gif

Out[23]=

ratk6_46.gif

In[24]:=

ratk6_47.gif

In[25]:=

ratk6_48.gif

Out[25]=

ratk6_49.gif

In[26]:=

ratk6_50.gif

Out[26]=

ratk6_51.gif

In[27]:=

ratk6_52.gif

Out[27]=

ratk6_53.gif

Tehtävä 7

In[28]:=

ratk6_54.gif

In[29]:=

ratk6_55.gif

Out[29]=

ratk6_56.gif

In[30]:=

ratk6_57.gif

Out[30]=

ratk6_58.gif

Tehtävä 8

In[31]:=

ratk6_59.gif

Out[31]=

ratk6_60.gif

In[32]:=

ratk6_61.gif

Out[32]=

ratk6_62.gif

In[33]:=

ratk6_63.gif

Out[33]=

ratk6_64.gif

Tehtävä 9

In[34]:=

ratk6_65.gif

Out[34]=

ratk6_66.gif

Esimerkkinä kaksi sarjaa jäännöstermeineen ja vastaavat polynomit:

In[35]:=

ratk6_67.gif

Out[35]=

ratk6_68.gif

In[36]:=

ratk6_69.gif

In[37]:=

ratk6_70.gif

Out[37]=

ratk6_71.gif

Kaikki pyydetyt polynomit voidaan helpoimmin havainnollistaa Manipulate-komennolla:

In[38]:=

ratk6_72.gif

Out[38]=

ratk6_73.gif

Tehtävä 10

Geometrisen sarjan suheluku:

In[39]:=

ratk6_74.gif

Out[39]=

ratk6_75.gif

In[40]:=

ratk6_76.gif

Out[40]=

ratk6_77.gif

Suppenemisalue:

In[41]:=

ratk6_78.gif

Out[41]=

ratk6_79.gif

In[42]:=

ratk6_80.gif

Out[42]=

ratk6_81.gif

Spikey Created with Wolfram Mathematica 7.0