1 Logiikan ja joukko-opin alkeet
1.1 Logiikkaa
Tehtävä 1
Osoita totuusarvotauluja käyttäen, että implikaatio
p q voidaan kirjoittaa
muotoon
¬p q, ts. että propositio
(p q) (¬p q) on identtisesti tosi.
Tehtävä 2
Todista totuusarvotauluja käyttäen loogiset de Morganin lait:
a)
¬(p q) (¬p ¬q), b)
¬(p q) (¬p ¬q).
Tehtävä 3
Todista totuusarvotaulua käyttäen konjunktiivinen distributiivisuus:
[p (q r)] [(p q) (p r)].
Tehtävä 4
Lausu propositiot
p q ja
p q käyttäen yksinomaan negaatiota ja
implikaatiota (mutta ei konjunktiota tai disjunktiota).
Vastaus
Tehtävä 5
Looginen NAND-operaatio
p|q määritellään totuusarvotaululla
p | | q | | p|q |
|
1 | | 1 | | 0 |
| | | |
|
1 | | 0 | | 1 |
| | | |
|
0 | | 1 | | 1 |
| | | |
|
0 | | 0 | | 1 |
Osoita: a) p|p ¬p, b) (p|p)|(q|q) p q, c) (p|q)|(p|q) p q.
Tehtävä 6
Mitkä seuraavista reaalilukua
x koskevista väittämistä ovat tosia, mitkä
eivät?
a) 2x > 3 x > 2, b) 3x < 4 x < 1 2x < 3, c) ¬(x > 1 x > 0 x > 1).
Vastaus
Tehtävä 7
Olkoot
x ja
y reaalilukuja,
x > 0,
y > 0. Ovatko seuraavat väittämät
tosia?
a) x y (y < x), b) x y (y > x).
Vastaus
Tehtävä 8
Olkoot
x ja
reaalilukuja. Ovatko seuraavat propositiot tosia:
a) ( > 0) (x1) (|x - 1| < ), b) (x1) ( > 0) (|x - 1| < ) ?
Vastaus
Tehtävä 9
Funktion
f : (
= reaaliluvut) jatkuvuus määritellään ehdolla
( > 0) (x ) ( > 0) (y ) (|y - x| < |f(y) - f(x)| < ).
Ns. tasainen jatkuvuus taas määritellään ehdolla
( > 0) ( > 0) (x ) (y ) (|y - x| < |f(y) - f(x)| < ).
Selosta, mikä ero näillä käsitteillä on.
1.2 Matemaattisesta todistamisesta
Tehtävä 10
Osoita totuusarvotauluja käyttäen propositiot
[p (p q)] q ja [p (¬q ¬p)] q
tautologioiksi. Millaisia matemaattisia todistustapoja nämä säännöt vastaavat?
Tehtävä 11
Olkoon
n luonnollinen luku. Todista:
n on parillinen, jos ja vain jos
n2 on
parillinen. Selosta todistuksen looginen rakenne.
Tehtävä 12
Tarkoittakoon
a jotakuta teekkaria ja olkoon
p propositio ’
a Ø’ (
Ø on tyhjä
joukko). Olkoon
q propositio ’
a on vihreäsilmäinen leijona’. Onko propositio
p q tosi
vai epätosi? Jos propositio on tosi, niin seuraako tästä, että kaikki teekkarit ovat leijonia?
1.3 Joukko-oppia
Tehtävä 13
Olkoon
A = { n | 280/n }, B = { 2n+1 | n }, C = { x | 0 < x < 10 } = ]0, 10[.
Määritä a) A B, b) A C, c) B C, d) A C, e) (A B) C, f) (B C) A.
Vastaus
Tehtävä 14
Todista:
a) | A B A B = B A B = A, | |
|
b) | A B A C A B C, | |
|
c) | A C B C A B C, | |
|
d) | A B A C B CC. | | |
Tehtävä 15
Todista joukko-opilliset de Morganin lait. Piirrä kuviot.
Tehtävä 16
Olkoot
A ja
B joukkoja. Todista:
(A B) B = (A B) B B = Ø.
Tehtävä 17
Olkoot
A,
B ja
C saman perusjoukon osajoukkoja. Todista identiteetit
a) | (A B) C = A (B C), | |
|
b) | A (B C) = (A B) (A C), | |
|
c) | (A B) (A C) = A (B C), | |
|
d) | (A B) (A C) = A (B C) | | |
1o tutkimalla mielivaltaisen alkion x kuulumista oikean ja vasemman puolen
joukkoihin, 2o soveltamalla joukkoalgebran laskusääntöjä. Piirrä kuviot joukoista.
Tehtävä 18
Olkoon
kaikkien kokonaislukujen joukko. Todista:
a)
{ 3n + 2 | n } = { 3n - 7 | n }, b)
{ 7n + 3 | n } = { 7n - 32 | n }.
Tehtävä 19
Sievennä joukko-opilliset lausekkeet
a) [-1 + , 1 - ], b) ] - , [.
Tehtävä 20
Olkoon
A = { (x, y) | (x - cos )2 + (y - sin )2 < 4 }
xy-tason joukko. Millainen joukko on
A ?
Vastaus
Tehtävä 21
Olkoot
A,
B ja
C saman perusjoukon joukkoja. Todista, että
(A B) × C = (A × C) (B × C).
Tehtävä 22
Olkoot reaaliluku
x relaatiossa
R reaalilukuun
y, jos
x < 1/y. Millainen
karteesisen tulon
× osajoukko relaatio
R on?
Tehtävä 23
Olkoot luonnolliset luvut
n ja
m relaatiossa
P toisiinsa, jos
n2 + m2 on
luonnollisen luvun neliö. Piirrä kuva relaatiosta
P karteesisen tulon
× osajoukkona;
tarkastele arvoja
n, m < 20.
1.4 Kuvaus
Tehtävä 24
Etsi mahdollisimman laaja lähtöjoukko reaalimuuttujan
x reaaliarvoiselle
funktiolle
f(x) = .
Vastaus
Tehtävä 25
Määritä mahdollisimman laaja lähtöjoukko ja vastaava arvojoukko
reaalimuuttujan
x reaaliarvoiselle funktiolle
f(x) = .
Vastaus
Tehtävä 26
Määritellään funktio
f : asettamalla
f(x) = |(x + 1)(x - 3)|. Laske
välin
[1, 4] kuva ja välin
[1, 4] alkukuva.
Vastaus
Tehtävä 27
Funktio
f : määritellään ehdoilla
Millainen funktio on kyseessä?
Tehtävä 28
Miten reaalimuuttujan
x funktion
f(x) =
(mahdollisimman laajat) lähtö- ja maalijoukko on valittava, jotta funktio olisi bijektio?
Määritä käänteisfunktion lauseke. Piirrä sekä funktion että sen käänteisfunktion kuvaaja
samaan koordinaatistoon.
Tehtävä 29
Reaalimuuttujan reaaliarvoinen funktio
f määritellään lausekkeella
f(x) = (1 - x3)/(x2 - 1). Määritä funktiolle mahdollisimman laaja lähtöjoukko ja tätä
vastaava arvojoukko. Piirrä funktion kuvaaja. Rajoita lähtöjoukkoa siten, että funktiolle
saadaan käänteisfunktio. Mikä on vastaava arvojoukko? Määritä käänteisfunktion lauseke
ja piirrä kuvaaja.
Tehtävä 30
Muodosta reaalimuuttujan reaaliarvoisista funktioista
f(x) = sin x,
g(x) = x2 + 1 ja
h(x) = 1 - x2 yhdistetyt kuvaukset
ho
go
f,
go
ho
f ja
ho
fo
g.
Tehtävä 31
Olkoot
f(x) = x - 2,
g(x) = 2x + 3 ja
h(x) = x2 + x. Muodosta yhdistetyt
funktiot
fo
go
h ja
ho
go
f.
Tehtävä 32
Olkoot
f : ja
g : reaalimuuttujan reaaliarvoisia funktioita,
f(x) = ,
g(x) = x2 + 1. Muodosta yhdistetyt funktiot
fo
f,
fo
g,
go
f,
go
g.
1.5 Luonnolliset luvut
Tehtävä 33
Olkoon
A = {1, 2, 3}. Tutki, mitkä Peanon aksioomat
A toteuttaa, kun
seuraajafunktio
s määritellään seuraavasti: a)
s(1) = 2,
s(2) = 3; b)
s(1) = 2,
s(2) = 3,
s(3) = 1; c)
s(1) = 2,
s(2) = 3,
s(3) = 2.
Vastaus
Tehtävä 34
Mitkä Peanon aksioomat tyhjä joukko toteuttaa?
Tehtävä 35
Todista induktiolla
a) | k3 = n2(n + 1)2, n , | |
|
b) | k22k = (n2 - 2n + 3) 2n+1 - 6, n , | |
|
c) | 1 . 3 + 3 . 5 + . . . + (2n - 1)(2n + 1) = (4n2 + 6n - 1), n , | |
|
d) | + + . . . + = , n = 2, 3, . . . , | |
|
e) | (1 + )1(1 + )2. . . (1 + )n = , n . | | |
Tehtävä 36
Luvut
xn,
n , määritellään siten, että
x1 = 1 ja
xn+1 = xn + 2 + 1,
n = 1, 2, 3, . . . . Osoita induktiota käyttäen, että kaikki luvut
xn ovat kokonaislukuja.
Tehtävä 37
Olkoon
x ± 1. Todista induktiolla
= + , n = 0, 1, 2, . . . .
Tehtävä 38
Laske seuraavat summat ja tulot:
a) k 2k, b) jk, c) 3k.
Vastaus
Tehtävä 39
Tutki, montako
aijk-termiä on kolminkertaisessa summassa
aijk
ja laske summa, kun aijk = ijk.
Vastaus
1.6 Lukumäärän laskemisesta
Tehtävä 40
Muodosta joukkojen a)
{a, b}, b)
{a, b, c} kaikki osajoukot. Montako näitä on?
Tehtävä 41
Montako erilaista viiden kortin sarjaa voidaan korttipakasta vetää, kun
a) kiinnitetään, b) ei kiinnitetä huomiota korttien järjestykseen?
Tehtävä 42
Neljä punaista, kolme vihreää ja kaksi sinistä palloa asetetaan jonoon. Kuinka
monta erinäköistä jonoa saadaan, kun samanväriset pallot ovat keskenään identtisiä?
Tehtävä 43
Kuinka monta erilaista henkilötunnusta on (Suomessa) periaatteessa
olemassa? Tunnuksen muoto on ppkkvv-nnnr, missä on aluksi syntymäpäivä (ppkkvv),
sitten juokseva numero (nnn) ja lopuksi tarkistusmerkki (r). Tarkistusmerkki
määräytyy jakolaskun ppkkvvnnn/31 jakojäännöksestä. Rajoitutaan tarkastelemaan
sadan vuoden jaksoa ja oletetaan, että karkausvuosia tähän jaksoon mahtuu 25.
Tehtävä 44
Olkoon joukon
A alkioiden lukumäärä
#A = m < . Kuinka monta erilaista
p (
p < m) alkion osa
joukkoa joukon
A alkioista voidaan muodostaa? Entä osa
jonoa?
(Joukon alkiot ovat aina keskenään eri suuria, ts. jokainen alkio mainitaan vain kerran;
jonossa sama alkio voi esiintyä useita kertoja.)
Tehtävä 45
Olkoon joukon
A alkioiden lukumäärä
#A = m < ja joukon
B alkioiden
lukumäärä
#B = n < . Osoita, että erilaisia funktioita
A B on
nm kappaletta.
Tehtävä 46
Olkoot
A ja
B äärellisiä joukkoja,
#A = m,
#B = n. Olkoon
S(m, n)
surjektioiden
A B lukumäärä. Osoita, että tälle pätee
S(m, 1) | = 1, | |
|
S(m, n) | = nm - S(m, k), n = 2, 3, . . . . | | |
Tehtävä 47
Laske edellisessä tehtävässä esitettyjen kaavojen avulla surjektioiden määrä
S(m, n), kun
1 < m < 4,
1 < n < 4. Mieti, voidaanko tulos saada jollakin muulla tavalla,
kun a)
m = n, b)
m < n.
Tehtävä 48
Teekkari saattoi 1970-luvun puolivälissä suorittaa jopa kuusi matematiikan
kurssia — kutsuttakoon näitä seuraavassa nimillä A, B, C, D, E, F — joissa oli yhteisiä
osia. Kullakin kurssilla oli suorituspistearvonsa (vastaa nykyisiä opintoviikkoja) ja
kurssien yhteislaajuuden selvittämiseksi määriteltiin myös kurssien kaksittaisille,
kolmittaisille jne. leikkauksille suorituspistearvot. Nämä olivat seuraavat:
A: 3.5, B: 2, C: 3, D: 3.5, E: 7.5, F: 5.5,
A
C: 1.5, A
D: 1, B
D: 0.5, C
D: 1,
A
C
D: 1.
Muiden kombinaatioiden leikkaukset olivat tyhjiä. Montako suorituspistettä sai teekkari,
joka oli suorittanut kaikki kuusi kurssia?
Tehtävä 49
Laitumella on lauma nautakarjaa. Laumassa on 83 täysin ruskeata eläintä, 77
sarvipäätä, 36 sukupuoleltaan sonnia, 22 ruskeata sarvipäätä, 15 ruskeata sonnia, 25
sarvipäistä sonnia ja 7 ruskeata sarvipäistä sonnia. Muunlaisia eläimiä ei laumassa ole.
Kuinka monta eläintä laumassa on kaikkiaan?
Vastaus
Tehtävä 50
Osoita, että rationaalilukuja on yhtä paljon kuin luonnollisia lukuja,
ts. että rationaalilukujen ja luonnollisten lukujen joukot ovat yhtä mahtavia.
Tehtävä 51
Osoita, että avoimella välillä
]0, 1[ on reaalilukuja yhtä paljon kuin koko
reaalilukujoukossa, ts. että väli
]0, 1[ ja reaalilukujoukko
ovat yhtä mahtavia.